گیاه ساکولنت چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
نوشته شده توسط : hr

گیاه ساکولنت چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

 
ساکولنت ها گیاهانی با حدود ۶۰ خانواده و ۳۰۰ گونه هستند. بافت‌های این گیاه هان برای تطابق با شرایط خشکی و کم آبی تغییراتی پیدا کرده است که بتواند آب را در خود ذخیره کند و دوام بیاورد...
،  در واقع آب در برگ های گوشتی یا ضخیم، ساقه و ریشه ذخیره می شود . به وسیله ساختن  و ذخیره حداکثر رطوبت موجود در منطقه این گیاهان با محیط منطبق شده‌اند و حتی در شرایط خشکی  ای که گرما به قدری است که دیگر گیاهان توانایی رشد در آن را ندارند این گیاهان می‌توانند باقی بمانند، رشد کند وتکثر پیدا کند.
 
برگ های ساکولنت:

 گیاه ساکولنت چیست و چه ویژگی هایی دارد ؟

 
گیاه ساکولنت چیست و چه ویژگی هایی دارد ؟
 
برگ های این گیاه  به صورت غالب از سلول‌های ذخیره کننده آب تشکیل شده‌اند که با لایه‌ای از بافت فتوستنز کننده پوشیده شده‌اند. که ساختار ذکر شده باعث می شود گیاه حداکثر توانایی برای ذخیره آب و بقا در شرایط خشکی را داشته باشد.
 
به عنوان مثال: آلوئه، هاورثیا، لیتوپس
 
ساقه ساکولنت:

 گیاه ساکولنت چیست و چه ویژگی هایی دارد ؟

 
 
ساقه گوشتی این گیاهان  از سلول‌های ذخیره‌ کننده آب تشکیل شده است که با لایه‌ای از بافت فتوسنتز کننده پوشیده شده است. برگ ها به صورت حداقل وجود داشته یا اصلا وجود ندارند و این به علت آن است که سطح برگ برای تبخیر آب کاهش پیدا  کند. در نتیجه ساختار ساقه به گونه ای است که این گیاه در شرایط خشک حداکثر دوام را داشته باشد.
 
به عنوان مثال: اکثر کاکتوس‌ها، افوربیا، استافیلا
 
ریشه ساکولنت:

 گیاه ساکولنت چیست و چه ویژگی هایی دارد ؟

 
 
ریشه متورم و آب‌دار این گیاهان  اب را در زیر زمین ذخیره کرده و از گرما و حیوانات گرسنه محافظت می‌کند. برگ ها و ریشه‌ها در زمانی که فصل خشک است می ریزند و تنها ساقه باقی می ماند که این واکنشی در برابر شرایط خشکی است که باعث بقا این گیاهان در شرایط گرم و خشک و نامطلوب میشود. .
 
مثال: Calibanus hookeri, Fockea edulis, Pterocactus kunzei, Peniocereus striatus.
 
نویسنده: نسیم خدابنده لو...دانشجوی کارشناسی مهندسی فضای سبز دانشگاه تهران

 

منبع:

 http://landscapers.ir/

**************************

ساکولنت ها گیاهانی با حدود ۶۰ خانواده و ۳۰۰ گونه هستند. بافت‌های این گیاه هان برای تطابق با شرایط خشکی و کم آبی تغییراتی پیدا کرده است که بتواند آب را در خود ذخیره کند و دوام بیاورد، در واقع آب در برگ های گوشتی یا ضخیم، ساقه و ریشه ذخیره می شود . به وسیله ساختن و ذخیره حداکثر رطوبت موجود در منطقه این گیاهان با محیط منطبق شده‌اند و حتی در شرایط خشکی ای که گرما به قدری است که دیگر گیاهان توانایی رشد در آن را ندارند این گیاهان می‌توانند باقی بمانند، رشد کند وتکثر پیدا کند.

برگ های ساکولنت:

برگ های این گیاه به صورت غالب از سلول‌های ذخیره کننده آب تشکیل شده‌اند که با لایه‌ای از بافت فتوستنز کننده پوشیده شده‌اند. که ساختار ذکر شده باعث می شود گیاه حداکثر توانایی برای ذخیره آب و بقا در شرایط خشکی را داشته باشد.

به عنوان مثال: آلوئه، هاورثیا، لیتوپس

ساقه ساکولنت:

ساقه گوشتی این گیاهان از سلول‌های ذخیره‌ کننده آب تشکیل شده است که با لایه‌ای از بافت فتوسنتز کننده پوشیده شده است. برگ ها به صورت حداقل وجود داشته یا اصلا وجود ندارند و این به علت آن است که سطح برگ برای تبخیر آب کاهش پیدا کند. در نتیجه ساختار ساقه به گونه ای است که این گیاه در شرایط خشک حداکثر دوام را داشته باشد.

به عنوان مثال: اکثر کاکتوس‌ها، افوربیا، استافیلا

ریشه ساکولنت:

ریشه متورم و آب‌دار این گیاهان اب را در زیر زمین ذخیره کرده و از گرما و حیوانات گرسنه محافظت می‌کند. برگ ها و ریشه‌ها در زمانی که فصل خشک است می ریزند و تنها ساقه باقی می ماند که این واکنشی در برابر شرایط خشکی است که باعث بقا این گیاهان در شرایط گرم و خشک و نامطلوب می شود.

**************************

تکثیر ساکولنت ها از طریق برگ

 
 
    
 
تکثیر ساکولنت ها از طریق برگ
همیشه راه های زیادی برای تکثیر گیاهان وجود دارد . در بعضی از ساکولنت ها از جمله گونه هایGasteria , Haworthia , Sansevieria , Crassula , Kalanchoe , Sedum , Graptopetalum عمل تکثیر از طریق برگ هم انجام میشود .
حتی در بعضی از گونه های Aloe و Agave هم اینکار شدنی هست .در این بخش آسمونی به شما آموزش میدهیم چگونه از طریق برگ به تکثیر ساکولنت ها بپردازید .
 
مرحله اول : جدا کردن برگ از ساقه ی گیاه مادر
 
در جدا سازی باید دقت داشته باشید که برگ کاملا از روی ساقه جدا شود و قسمتی از آن روی گیاه مادر نماند . برگ ها را از جایی جدا کنید که چهره گیاه مادر زشت نشود .

 propagating-succulents(1)

 
propagating-succulents
 
 
 
مرحله دوم : آماده سازی برگ
 
قبل از هر چیزی شما میبایستی برگ های جدا شده را در محل کمنوری قرار داده تا جای زخم آن ها کاملا پینه ببندد . معمولا نسبت به رطوبت و دمای محیط یک تا سه روز طول میکشد . اگر زخم انتهای برگ شما به صورت کامل پینه نبندد پس از آبیاری مقدار زیادی رطوبت جذب میکند و میپوسد .

 

 propagating-succulents(4)

 
 
مرحله سوم : آماده سازی بستر ، آبیاری و نگهداری
 
شما فقط کافیست طبق شکل زیر برگ ها را به صورت رو به بالا بر روی خاک بخوابانید . حتی لازم نیست شما قسمت انتهای برگ را در خاک فرو ببرید . در ترکیب خاک از کوکوپیت و خاک برگ بیشتری استفاده کنید که رطوبت ملایم همیشه در خاک وجود داشته باشد .

 

 propagating-succulents(2)

 
 
گلدان یا ظرف برگ ها را در محلی قرار دهید که نور غیر مستقیم دریافت کند و به اصطلاح نیمه سایه باشد . آفتاب مستقیم حتما برگ ها را خراب میکند . دقت داشته باشید که محل نگهداری نه زیاد گرم باشد و نه سرد . هر بار پس از خشک شدن سطح خاک آبیاری کنید . کمتر از 4 هفته برگ ها ریشه میزنند و پس از گذشت 6 تا 7 هفته گیاه جدید قابل دیدن است .

 

 propagating-succulents(5)

propagating-succulents(9)
 propagating-succulents(8)
  

propagating-succulents(6)

پس از آنکه گیاه جدید از استقامت کافی برخوردار شد برگ متصل به آن را جدا کنید و ریشه آن را در خاک فرو ببرید و کم کم آن را به نور بیشتر عادت دهید تا به صورت علفی رشد نکند و هر بار پس از خشک شدن خاک آبیاری کنید .

 




:: موضوعات مرتبط: کاکتوس و ساکولنت , ,
:: بازدید از این مطلب : 1226
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 5 آذر 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: